עקרונות המפתח להצלחה בשינויים תזונתיים

איש עובר תהליך הרזיה

השינוי התזונתי הוא אחד מסוגי השינויים הנפוצים ביותר שאנשים בחברה המערבית מבקשים לעצמם, וישנן סיבות מגוונות למגמה הזאת.

בין אם הרצון להיראות או להרגיש יותר טוב ולהתקרב למודל היופי שהתעשייה מציבה לנו, בין אם לשפר את הבריאות או אפילו לשמש דוגמה חיובית למי שנמצאים סביבנו.

בשנים האחרונות ישנה אף התעוררות וביקוש גדול לשינוי התזונתי ממניעים אידיאולוגים ואקולוגים.

כמובן שככל שהסיבה לשינוי אותנטית ועוצמתית יותר עבור האדם שעושה את השינוי התזונתי כך הסבירות שהוא יצליח משתפרת.

הבעיה היא שרוב בני האדם נוטים לחשוב ששינוי תזונתי מסתכם במה שהם אוכלים, ושמספיק שהם יוותרו על השווארמה או על השוקולד וזהו, הם על הגל.

זו מחשבה שגויה בבסיסה כיוון ששינוי תזונתי בריא קשור גם לאיך שאנחנו מרגישים, ולמה אנחנו מכורים.

לכן החלטתי להציג בפניכם את עקרונות המפתח להצלחה בשינויים תזונתיים.

אז איך אנחנו מרגישים?

כאשר עושים שינוי תזונתי חשוב לעשות אותו מתוך תחושת שלמות, וגם אם מתחילים את התהליך כשזה עדיין לא המצב יש לשאוף להגיע למקום הזה. אנחנו צריכים את הפוטנציאל הרגשי הזה כיוון שעוד לפני שהתזונה שלנו מורכבת מחומרי גלם, מרקמים וטעמים מסוימים, התזונה שלנו מורכבת ממארג עצום של הרגלים שפיתחנו מיומנו הראשון בחיים.

כל הרגל כזה הוא תוצר של התמדה בדרך מסוימת אשר נועדה בין היתר לספק לנו צורך רגשי.

"השינוי התזונתי הראשון שלי היה כשלמדתי לאכול בסוף שנות ה-20 שלי. עד אז קיימתי אורח חיים שחשבתי שהוא מאוד ספונטני ונכון עבורי, ורק בדיעבד למדתי כמה שהוא הרסני.

"הייתי קם בבוקר ומעשן סיגריה עם הקפה, ומיד מתחיל את היום. ארוחת צהריים הייתה המלצה והייתה מתבצעת רק אם היה אוכל מוכן בדיוק בדקות בהם אני יכול לקחת הפסקה, אבל היא לא הייתה הכרחית בכל מקרה, אז בסוף יום הייתי מגיע הביתה (אחרי קופסת סיגריות כדי לדכא את התיאבון שלא יפריע לי לעבוד, ואחרי 5 קפה שחור כדי לשמור על ערנות) ואוכל עד שכבר לא היה לי יותר לאן לבלוע.

כשרציתי לעשות את השינוי לא חשבתי שאפגוש את עצמי בפינה אפלה בחיי בה סיגלתי לעצמי את ההרגל הזה מבלי לדעת. ההרגל של לא לאכול. גיליתי שזו הייתה הדרך שלי לקחת שליטה על החיים שלי במקום בו כל הזמן ניסו להכריח אותי לעשות דברים שאני לא רוצה לעשות. נקמתי באמצעות אי אכילה עד שהגוף היה מכניע אותי ושולח אותי לרוקן את המקרר"

השינוי של הרגלי התזונה שלנו עלול לפגוש אותנו במקומות מאוד רגישים, שאם לא ניתן להם מספיק תשומת לב ולא נתחבר אליהם כדי לשחרר אותם, יתכן ולא נצליח להתמיד בשינוי לאורך זמן.

אנטוני רובינס אומר על זה "כדי להשפיע על עצמך להתנהג בצורה שונה עליך להבין קודם מה השפיע עליך להתנהג בדרך הנוכחית מלכתחילה".

המידע של מה שמשפיע עלינו נמצא בתת המודע שלנו, אותו מקום שפוקד עלינו את ההתנהגות האוטומטית היומיומית, וקובע ב-95% את התוצאות הגופניות הבריאותיות שלנו.

שינוי תזונתי שלא לוקח בחשבון את מערכת היחסים הלא מודעת שלנו עם אוכל על כל משמעויותיו הוא תהליך שמועד להיות קצר מועד ללא תוצאות מתמשכות לאורך זמן. לעומת זאת שינוי תזונתי המשולב עם שינוי תפיסה יכול לייצר תוצאות לעיתים אף ללא כל מאמץ.

בגלל שאותם קודים כתובים בתת המודע אשר שולט בכל המערכות האוטומטיות של גופנו (נשימה, דופק, מערכת החיסון, ניקוי רעלים, חילוף חומרים ועוד), ויתור על הערך המוסף של ההרגל השלילי יכול באופן אוטומטי לגרום לתת המודע ליצור שינוי בפעילות המערכות השונות ולייצר תוצאות כמעט ללא מעורבות מודעת שלנו.

יחד עם זאת, אותם הרגלים שבבסיסם התניות לא מודעות, מובילים אותנו לדבר הבא שחשוב לשים אליו לב, להתמכרויות שלנו!

כן, כולנו מכורים למשהו!

ולא אני לא מתכוון לסיגריות, אלכוהול, לקציצות של אימא או לקובה של סבתא, אני מתכוון להתמכרות הרבה יותר פנימית. התמכרות לתהליכים הפנימיים של הגוף.

כל התנהגות שלנו, כל רגש וכל דבר שמתקיים בסביבה שלנו משפיע על מה שקורה לנו בתוך הגוף, כאשר הייצוג המשמעותי ביותר של אותם תהליכים פיסיולוגים הוא הייצוג ההורמונלי.

ההורמונים הם תרכובות כימיות אשר משפיעות על כל התהליכים בגוף, וכמו שניתן להתמכר לחומרים כימיים (סמים) שמגיעים מבחוץ כך ניתן להתמכר גם להורמונים.

"התחלתי להתאמן. נכנסתי לחדר כושר בפעם הראשונה בחיי, ותכלס – סבלתי. בהתחלה זה היה כמו משחק משעשע, אבל זה היה מעייף וכואב, ועוד לחשוב שזו פעילות שאני צריך לקיים 3-4 פעמים בשבוע באולם הזה עם כל האנשים האלה מסביב ועם אותה מוסיקה שחוזרת על עצמה? משעמם!!!! אבל המטרה שלי יותר חשובה מאשר להתלונן על השעמום, אז התמדתי.

יום אחד קיבלתי טלפון מחבר, הוא ביקש שאעזור לו עם משהו שהוא הסתבך איתו ומבחינתי באותו רגע הוא הציל אותי מללכת לחדר כושר אז הלכתי לעזור לו בלי לחשוב פעמיים.

בערב, כשהגעתי הביתה הרגשתי שמשהו חסר לי, משהו לא טוב בתחושות של הגוף ושל הרגש. הייתי המום מעצם המחשבה שאולי זה בגלל שלא הייתי בחדר כושר כמו כל השבועות שלפני.

יום למחרת הגעתי לחדר כושר והתאמנתי ופתאום הכל נרגע. הרגשתי טוב. הרגשתי שחזרתי הביתה"

גם הסיפור הזה הוא סיפור אמיתי לחלוטין ואני יודע שיש רבים שיזדהו איתו. אנשים שהתמכרו לספורט. אבל לא באמת לספורט אנחנו מתמכרים, אלא למה שקורה לנו בגוף כשאנחנו מתאמנים.

בין כל השפעותיה, פעילות גופנית מאומצת גורמת לשחרור הורמון הנקרא אנדורפין אשר תורם לשיכוך כאבים, ויחד עם זאת שולט במצב הרוח וגורם לתחושת אופוריה.

היפה הוא שבדיוק אותו הורמון משתחרר גם כשאוכלים שוקולד. פלא שאנחנו שומעים אנשים שמספרים על התמכרות לחומר השחור המתוק?

האנדורפין הוא רק דוגמה אחת מתוך מגוון עצום של הורמונים אשר משפיעים עלינו בכל רמה אפשרית פיסית ורגשית וחלקם הגדול קשור באופן ישיר לתזונה ולחילוף החומרים של הגוף.

למה אני מספר לכם את זה?

כי אני חושב שכדאי להבין שאנחנו ממש מתוכנתים כימית להיכשל בתהליכים של שינויים תזונתיים, וההבנה של התהליכים האלה בגוף שלנו נותנת לנו כוח ומאפשרת לנו לייצר אסטרטגיה ליצירת שינוי חד משמעי המתמשך לאורך זמן.

ישנן שתי אסטרטגיות עיקריות ליישום השינוי אל מול ההתמכרויות:

1. לעשות את השינוי באופן חד. במצב כזה יש להימנע לחלוטין לגורם ההתמכרות לאורך זמן רב, וכמובן יש לקחת בחשבון שהמערכת עלולה לספוג זעזוע.

2. לעשות את השינוי באופן הדרגתי לאורך זמן. להוריד מינונים של הדברים מהם אנחנו רוצים להימנע ומקביל לאט לאט להוסיף את הגורמים החדשים אותם אנחנו רוצים בחיינו, וכאן יש לקחת בחשבון שהשינוי יהיה איטי יותר בעקבות המשך חשיפה לאורך זמן של הגורם התזונתי אותו אנחנו רוצים להוציא מחיינו.

מבחינתי שתי הדרכים לגיטימיות וכל אחד בוחר את מה שמתאים לאופי שלו, ועדיין, אני מציע לפני התחלה של כל שינוי תזונתי בריא להבין את נקודת המוצא לפני ההחלטה על דרך הפעולה.

כדי לקבל את תמונת המצב לכו להיבדק. דעו בדיוק היכן אתם עומדים.

קחו מדדים של בדיקות דם, של לחץ דם, של פעילות לב ריאה, של אחוזי שריר ואחוזי שומן, של קצב חילוף החומרים, של ויטמינים ומינרלים ואת כל הבדיקות שהקופה מאפשרת לכם.

שבו עם רופא המשפחה, התייעצו עם אנשי מקצוע, תגדירו מטרות ורק אז תחליטו מה הדרך הנכונה עבורכם.

עבודת הכנה מוקדמת תעשה שינוי של שמיים וארץ בתהליך השינוי התזונתי שלכם ובפוטנציאל ההגעה ליעד. מניסיון!

Photo by Stuart Miles freedigitalphotos.net

(Visited 197 times, 1 visits today)